روز جهانی مبارژه با فساد

روز جهانی مبارزه با فساد

روز جهانی مبارزه با فساد

روز جهانی مبارژه با فساد

روز جهانی مبارزه با فساد (انگلیسی: International Anti-Corruption Day) از زمان تصویب دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳، بطور سالانه در ۹ دسامبر جشن گرفته می‌شود.

این کنوانسیون بطور مختصر بیان می‌کند که سازمان ملل متحد:

«نسبت به مشکلات وخیم و تهدیداتی که به دلیل فساد بر روی ثبات و امنیت جوامع اعمال می‌شود، تحلیل رفتن عرف‌ها و ارزش‌های دمکراسی، ارزش‌های اخلاقی و عدالت و توسعه پایدار و حاکمیت قانون، نگران است».

و این اختیارات را به کنوانسیون می‌دهد تا:

«برای جلوگیری و مبارزه مؤثر و کارامد با فساد اقداماتی را ترویج و تقویت کند … همکاری بین‌المللی و کمک‌های فنی در پیشگیری و مبارزه با فساد را ترویج، تسهیل و حمایت کند… و مدیریت مناسب امور عمومی و مالکیت عمومی را با یکپارچگی و پاسخگویی ارتقاء دهد…» [ویکی پدیا]

دارالاکرام و روز جهانی مبارزه با فساد

9 دسامبر (18 آذر1397) برابر است با روز جهانی مبارزه با فساد.

“فساد صفر درصد- توسعه 100 درصد” شعار امسال این روز جهانی مبارزه با فساد است که بسیار دقیق و زیبا بیان شده است.
اصل “شفافیت مالی” لازمه توسعه و ماندگاری هر سازمان و نهادی است.

اگر این اصل، عنصری جدایی ناپذیر در حکمرانی مطلوب و موفق دولت هاست، اهمیتش برای موسسات خیریه که فقط اعتماد عمومی را سرمایه خویش دارند دو چندان است.
شفافیت، مبارزه با فساد مالی و پولشویی، مولفه های هویت بخش موسسات مدنی هستند.

که میتوان اینگونه از آنها تعبیر کرد: نشانی از مرگ و زندگی، از بودن و نبودن از گم کردن مسیر و در راه بودن، از فراموشی اهداف و روز مرگی و هضم شدن تا پایمردی بر اصول یک مرکز مردم نهاد.

نگرش دارالاکرام به مبارژه با فساد

موسسه دارالاکرام با هدف حمایت تحصیلی از دانش اموزان مستعد و واجد شرایط، در منشور و اساس نامه خویش و در روش و منش اجرایی خود از دو زاویه به این موضوع مینگرد که در نگاهی عمیق تر هر دو به یک ریشه برمیگردد.

اول: مسئولیت انسانی و اخلاقی در امانت داری اموالی که در اختیارش قرار میگیرد. خداوند حکیم آنچنان چرخ روزگار را به گردش آورده که هر نوع خیانت و خروج از ضوابطش، برکت و رشد و تاثیر ماندگار آن را میگیرد.

مگر امکان دارد یک نهاد خیریه از ابزاری نامشروع و غیر قانونی و خارج از استانداردهای پذیرفته شده، به اهداف والای انسانی خویش دست یازد؟

این امر در عالم سیاست شبیه افراد ، احزاب و گروههایی است که در این دنیای بزرگ، برای خدمت به مردم و ابادانی کشورشان، هزاران تعدی و ظلم میکنند وابزاری غیر انسانی و قانونی را به استخدام خویش میگیرند که به مردم خدمت کنند.

زهی خیال باطل و فرجامی ناگوار.

حال آیا همراهی با دانش آموزان محروم و رساندنشان به شهروندی مسئولیت پذیر که هدف کلیدی و اصیل دارالاکرام است با بکارگیری ابزاری نادرست و خلاف کرامت انسانی و حقوق شهروندی امکان پذیر است؟
در نگاه مؤمنانه همانگونه که ورود مال حرام در یک خانه، معاش و معاد اهل خانه را نابود میکند، سازمان و جامعه، بسان موجودی زنده دیده شده که همان آثار افراد انسانی بر آن بار میشود.

دوم: اصل حاکمیت قانون، اصلی پذیرفته شده در دوران مدرن است. همه فرآیندها و رفتارهای سازمانی با اصولی عقلایی تدوین گشته و ملزم به رعایت آن میگردند.

این اصل هم ریشه در اصل عدالت دارد و هم برابری خروج از این اصل ، یعنی ویران کردن نگاه انسانی به اهداف.

اگر در روزگاری اداره ساده و بسیط و دورهمی یک نهاد خیر، امکان پذیر بود در جامعه پیچیده امروزین و انسانهای دارای حق انتخاب های متنوع، و رقابت های تنگاتنگ تعریف شده در دنیای بازار، بدون جامعیت و شفافیت صد در صدی قوانین و ضوابط، رسیدن منطقی به اهداف آن هم از جنس نیکوکارانه و مهربانانه، امکان پذیر نیست و چه بسا نهاد خیری که قرار بوده باری از جامعه هدف خویش بردارد و بال ایشان گردد، خود باری گشته و مزاحم گردد

دارالاکرام به بهانه روز جهانی مبارزه با فساد، در عینیت بخشی به اصل شفافیت

به بهانه روز جهانی مبارزه با فساد، دارالاکرام فرصت را غنیمت شمرده و اعلام میدارد، که این موسسه سعی کرده در مقیاس فعالیت خویش جلوی هر فسادی را بگیرید.

آنچه در ذیل میاید بخشی از راهکارهای موسسه فرهنگی دارالاکرام در عینیت بخشی به اصل شفافیت است:

الف) رعایت و پیاده سازی استانداردها: تلاش در جهت رعایت و پیاده سازی استانداردهای مختلف و معرفی شده در سایت دارالاکرام در خصوص ضابطه بخشی به همه فرایندهای یک موسسه خیریه دارالاکرام از معدود خیریه هایی است که تلاش میکند با استفاده از این ابزار، تعریف امر خیر، و روش انجام آن را در جامعه تغییر و در مواردی اصلاح کند.

ب) تفکیک حامی از بانی: دانش آموزان مورد هدف ما همگی در قالب قرارداد بورسیه، در ازای تحصیل موفق خویش، از مقرری مشخصی در هر ماه برخوردارند.

این مبلغ که توسط حامی تامین میگردد، هیچ گونه دخل و تصرفی در آن امکان پذیر نیست و صد در صد آن به دانش اموز تعلق میگیرد.

نرم افزار تحت وب “به مهربانی” bemehrbani. Ir سامانه ای است آنلاین که با قبول درصدهای مختلف پرداختی همه وجوه واریزی برای دانش اموزان و به قصد بورسیه را در اختیار دانش اموزان قرار می‎دهد و ریالی از آن جابجا نمیگردد.

بانی کیست؟

بانی، نیکوکاری است که اموال نقدی و غیر نقدی خویش را در اختیار دارالاکرام قرار میدهد و اگر شرط نکند که در چه مسیری هزینه گردد، موسسه در تعیین ردیف هزینه آزاد است.

ج) حسابرسی مستقل: این موسسه از سال 92 بر اساس قرار دادی با شرکت همیار حساب ( عضو جامعه حسابداران رسمی و معتمد سازمان بورس) همه ورودی ها و خروجی های مالی خویش را در اختیار این مرکز قرار میدهد و وظیفه حسابرسان بعد از تهیه گزارشات مالی ، انتشار آنها به صورت شفاف و در دسترس قرار دادن عموم است.

اتخاذ این شیوه موجب شده اخرین تحولات شفافیت مالی در حوزه حسابداری در اختیار موسسه قرار گیرد.

د) معافیت مالیاتی با مبلغ صفر: کسانی که دستی در امور مالیاتی دارند میدانند معافیت مالیاتی با مبلغ صفر برای یک موسسه خیریه که فقط یک بخش آن پرداخت بورسیه ماهانه با مبلغ قابل توجه به مدجویان است به چه معناست؟

این موسسه در سالهای 89، 92 و 93 با مبلغ صفر معاف شده و ما بقی سالها در حال رسیدگی است و دارالاکرام مطمین است بر اساس ماده 139 قانون مالیات با مبلغ صفر بقیه سالها را نیز جلو خواهد برد.

چون به تمامی فراینده ای خویش بر اساس اصول پیش گفته شده ایمان دارد.

روز جهانی مبارزه با فساد را گرامی میداریم و افتخار میکنیم در این مسیر با رعایت اصول پذیرفته شده عقلایی و تجربه شده همگام هستیم.

نوشته های مرتبط